Senior beleidsadviseur Sociaal Domein (accent jeugd)

Als adviseur Sociaal domein ben je inzetbaar op verschillende thema’s in het brede sociaal domein. Binnen ons team Samenleving werken we aan thema’s als jeugd, onderwijs, werk en inkomen, welzijn, zorg, gezondheid, cultuur en sport. Samen met de adviseurs op het thema jeugd ben je verantwoordelijk voor de inhoudelijke coördinatie van het jeugd(hulp)beleid, de vertaling van de regionale samenwerking naar de gemeente Houten en de bijbehorende (financiële) advisering aan bestuur en directie.

Senior beleidsadviseur Sociaal Domein (accent jeugd)

  • 28 tot 32 uur per week
  • Maximaal €5.997,-  bruto per maand bij een werkweek van 36 uur.
  • Reageren kan t/m woensdag 3 juli o.v.v. vacaturenummer: 2024-045-SAM
Solliciteer direct

Wat ga je doen

Samen met je collega’s werk je in de regio aan het regionale Jeugdbeleid en vertaalt  dit naar de gemeente Houten. Je verzorgt de voorbereiding en interne afstemming voor diverse regionale overleggen in de regio Lekstroom. Je vertegenwoordigt de gemeente in lokale en regionale werkgroepen en maakt daarbij zorgvuldige afwegingen van onderlinge belangen. Je hebt en houdt het overzicht en werkt nauw samen met je collega beleidsadviseurs jeugd en waar nodig ondersteun en adviseer je de wethouder op de diverse lokale en regionale jeugd-vraagstukken.

Je vertaalt trends en ontwikkelingen naar de lokale situatie, doet suggesties voor verbetertrajecten, begeleidt projecten en pilots, en formuleert college- en raadsvoorstellen. Je zorgt voor de benodigde sturingsinformatie voor Jeugdhulp en fungeert als aanspreekpunt voor de Planning & Control cyclus Jeugd. Je bent tevens het inhoudelijke klankbord voor collega-beleidsmedewerkers en adviseert het Sociaal Uitvoeringsteam over inkoop en implementatie.

Hoe ziet je werkdag eruit?
De werkdag begint met een informeel bijpraatmoment met de teamleider Jeugd van het Sociaal Team. Daarna controleer je je e-mails en zet je alvast enkele acties uit voor het voorbereidende gesprek met de accountmanagers Jeugd van de RBL (Regionale Backoffice Lekstroom) voor een later gepland gesprek met de grootste leverancier voor het jeugdhulpsegment Ambulant.

Na de voorbereiding staat er een overleg gepland met het Programmateam over de programmalijn Thuis, waar jeugd een belangrijk aandeel heeft. Dit overleg voer je samen met de andere senioren binnen team Samenleving, waarbij jullie de planning bespreken.

In de late ochtend heb je samen met de collega-beleidsmedewerkers jeugd een afstemmingsmoment met vertegenwoordigers van het team Jeugd, waarin beleidsontwikkelingen en casuïstiek worden besproken. Tegelijkertijd komt er een spoedvraag binnen, en samen met een collega en een controller plan je een lunchafspraak in. Tijdens de lunch bespreken jullie de dekking van een bepaalde investering en hoe dit verder moet worden aangepakt.

In de namiddag heb je het geplande overleg met de grootste aanbieder van Ambulante zorg, samen met de accountmanagers van de RBL (Regionaal Backoffice Lekstroom). Hierna heb je een overleg met de wethouder en bereiden jullie samen het Regionaal Wethouderoverleg voor. Vervolgens stem je nog af met een collega over de agenda van het AOJ (Algemeen Overleg Jeugd). Volgende week ben je voorzitter van het regionaal overleg en inventariseer je tevens de belangrijkste punten bij je beleidscollega’s jeugd van de samenwerkende gemeenten. Na dit overleg heb je wat ruimte in je agenda om enkele e-mails te beantwoorden en sluit je de werkdag af met een informeel praatje met enkele collega’s op de gang.

Wie je bent

  • Je hebt een HBO+/academisch werk- en denkniveau;  
  • Je hebt aantoonbare kennis en ervaring met het thema Jeugd & beleid;
  • Je hebt affiniteit met diverse beleidsterreinen van het sociaal domein;
  • Je hebt affiniteit / aantoonbare ervaring in het werken op diverse niveaus in regionale samenwerkingsverbanden;  
  • Je bent een stevige adviseur op beleid en weet daarbij goed de vertaling te maken naar de praktijk;
  • Je hebt financiële kennis van en ervaring met inkoop, bekostigingsmodellen en P&C cyclus binnen Jeugd;  
  • Je weet data en cijfers juist te analyseren en te verwerken in adviezen en rapportages; 
  • Je denkt integraal en weet goed de verbanden te leggen tussen diverse beleidsterreinen en thema jeugd, houdt overzicht op het totaal en stuurt hierop.

Je hebt een zakelijke insteek, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en beschikt over sterke onderhandelingsvaardigheden. Je weet goed wat belangrijk is qua resultaat en bent goed in prioriteiten stellen.

Als netwerker en gesprekspartner ben je bedreven, zowel lokaal als regionaal, en weet je met diverse stakeholders, instellingen, leidinggevenden en inwoners op een stevige manier te communiceren. Daarnaast lukt het je om complexe situaties helder te maken en op te lossen. Je collega's vertrouwen op je en komen graag met coaching vragen bij je. Samen draag je actief bij aan de successen van het jeugdteam. Je communicatie, zowel mondeling als schriftelijk, is bovengemiddeld goed.

Het is belangrijker dat je over de juiste competenties beschikt dan dat je al voldoet aan alle functie-eisen. Herken jij jezelf in de competenties die wij vragen? Dan ontvangen wij graag jouw sollicitatie!

In welk team kom je terecht

Houten is een dynamische en resultaatgerichte organisatie. We werken opdracht gestuurd en integraal samen aan onze vraagstukken en opgaven, zowel binnen als over de grenzen van ons team heen. Je gaat werken bij het team Samenleving, een middelgroot team van 30 collega’s die proactief werken met korte lijntjes en in een fijne en informele werksfeer. Het werk is altijd dynamisch. Binnen het team werk je samen aan diverse beleidsvelden, waaronder jeugd, onderwijs, werk en inkomen, inburgering, welzijn, zorg, gezondheid, cultuur en sport. We sparren onderling met elkaar en het team is continu in ontwikkeling. We werken van buiten naar binnen en hechten waarde aan het benutten van wat de inwoners van Houten zelf willen en kunnen doen, waarbij we nauw samenwerken met (regionale) partners. Hierbij hanteren we altijd de kaders van onze Sociale Koers en sturen we op (integrale) resultaten, middelen, informatie en risico’s.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich binnen Houten kan blijven ontwikkelen en met plezier naar het werk blijft gaan. Jouw kennis, kunde en ervaring kunnen dan ook ingezet worden bij opgaven op andere beleidsterreinen binnen ons team. Zo houden we ons team dynamisch en kunnen collega's zich maximaal ontwikkelen. Nieuwe collega's ervaren vaak dat werken bij de gemeente Houten aanvoelt als een warm bad. Collega's zijn enthousiast en betrokken bij hun werk en bij elkaar. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.

Dit bieden we je

  • Een jaarcontract met bruto maandsalaris van minimaal € 4.211,- en maximaal € 5.997,-  (schaal 11) bij een dienstverband van 36 uur. Als je (nog) niet beschikt over de gewenste opleiding en ervaring, dan word je benoemd in de aanloopschaal.
  • Bij wederzijdse tevredenheid kom je na een jaar in aanmerking voor een vast dienstverband, op basis van een beoordeling;
  • Een Individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van je bruto salaris. Dit kun je bijvoorbeeld laten uitbetalen of extra vakantiedagen van kopen.
  • Hybride werken is mogelijk. Dit doe je in overleg met je teammanager, waarbij de werkzaamheden leidend zijn.
  • Een werkplek centraal in Nederland, direct naast het station, 8 minuten met de trein vanaf Utrecht Centraal.
  • Laptop en telefoon.
  • Opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, o.a. via de Houten Academie.
  • En verder: reiskostenvergoeding woon-werkverkeer, gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof, bedrijfsfitness en een pensioenregeling.