Trouwen of geregistreerd partnerschap

  • Als u wilt trouwen in Houten óf een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, kunt u online een ceremonie boeken. U heeft hier DigiD voor nodig. Let op: waar ‘trouwen’ en ‘huwelijk’ staat in deze tekst, wordt ook geregistreerd partnerschap bedoeld.
  • Niet alle landen accepteren een geregistreerd partnerschap. Bent u van plan te verhuizen naar het buitenland, informeer dan eerst bij de ambassade van het betreffende land of zij dit erkennen.
  • Heeft u voorkeur voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente. Dan moet u de aanvraag minstens 6 weken voor de geplande datum invullen.
  • In bijzondere situaties heeft u misschien extra documenten nodig.
  • Voor niet-inwoners geldt een wachttijd van 6 maanden voor een kosteloze ceremonie. Als u als niet-inwoner gebruik wilt maken van deze ceremonie bel dan eerst naar 030 6392611.

Wat moet u doen

1. Regel uw trouwlocatie

U kunt 1 van de trouwlocaties in Houten reserveren voor uw gewenste trouwdatum. Let op: neem van tevoren zelf contact op met de trouwlocatie om te reserveren. De bevestiging van de boeking van de trouwlocatie heeft u nodig bij de aanvraag. Wanneer u kiest voor een uitgebreide ceremonie in de raadzaal, neem dan eerst telefonisch contact met ons op.

2. Kies uw getuigen

Op de ceremonie moeten 2 tot 4 getuigen (van 18 jaar of ouder) aanwezig zijn. U kunt eigen getuigen meenemen. Of 1 of 2 getuigen van de gemeente inhuren. Bij het boeken van uw ceremonie heeft u de legitimatiebewijzen van uw getuigen nodig.

3. Kies uw trouwambtenaar

U kunt uw ceremonie laten uitvoeren door een trouwambtenaar van de gemeente Houten of door een trouwambtenaar van een andere gemeente.

4. Boek uw ceremonie

U boekt uw ceremonie via de knop ‘boek hier uw ceremonie’. Tijdens het boeken doet u automatische een melding voorgenomen huwelijk (ondertrouw). De gemeente neemt contact met u op als er meer informatie nodig is.

Uw voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum is pas definitief, nadat de gemeente dit aan u heeft bevestigd. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen na uw melding contact met u op. 

Informatie:

Heeft u vóór 6 mei 2024 al een datum vast laten leggen bij de burgerlijke stand en wilt u nu verder met het boeken van de ceremonie via onderstaande knop? Neem dan eerst telefonisch contact op met de burgerlijke stand via 030 - 63 92 611

Boek hier uw ceremonie

Bij het invullen van het formulier moet u de volgende gegevens bij de hand houden:

  • DigiD van uzelf en uw partner.
  • Een kopie identiteitsbewijs van uzelf en van uw getuigen. Met de app KopieID maakt u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl.
  • Een bevestiging van de reservering van de trouwlocatie.
  • Tijdens de online melding is het niet mogelijk om tussentijds op te slaan. Daarom is het belangrijk dat u alle gegevens bij de hand heeft.

  • U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent beiden ongetrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. Of u bent gescheiden of uw partnerschap is beëindigd.
  • Minimaal één van beide partners woont in Nederland.
  • U trouwt automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Als u dit anders wilt regelen, moet u dit vóór de datum van uw huwelijk met de notaris bespreken. Meer hierover leest u op de website van Rijksoverheid.

Gratis ceremonie

  • Dinsdag om 09:00 uur of 09:30 uur.
  • In de trouwkamer van het gemeentehuis.
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak.
  • De ceremonie duurt 10 minuten.
  • Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
  • U heeft vooraf geen contact met de trouwambtenaar.
  • Voor niet-inwoners geldt een wachttijd van 6 maanden.

Eenvoudige ceremonie

  • Woensdag om 14:00 uur of 14:30 uur.
  • In de trouwkamer van het gemeentehuis.
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak.
  • De ceremonie duurt 10 minuten.
  • Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
  • U heeft vooraf geen contact met de trouwambtenaar.

Uitgebreide ceremonie

  • De ceremonie in het gemeentehuis is mogelijk van maandag t/m zaterdag. U kunt ook kiezen voor één van onze trouwlocaties of een andere locatie.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar.
  • De ceremonie duurt maximaal 45 minuten.
  • Het is mogelijk dat een derde een toespraak houdt.

Locatie Dag Kosten
Gemeentehuis Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 524,45
Gemeentehuis Eenvoudige ceremonie (woensdag 14.00 uur en 14.30 uur) € 285,85
Gemeentehuis Zaterdag € 867,00
Andere locatie Werkdag tussen 06.00 en 20.00 uur € 351,40
Andere locatie Werkdag tussen 20.00 uur en 24.00 uur € 381,70
Andere locatie Zaterdag € 399,95
Andere locatie Zon- en feestdagen € 418,10
Bijzonder huis Ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 366,80

Overige kosten

Product Kosten
Trouw-/Partnerschapsboekje (kunststof omslag) € 39,45
Getuigen van de gemeente per getuige € 23,65
Trouwambtenaar andere gemeente € 47,40
Aanwijzen eenmalige trouwlocatie door bruidspaar € 119,45
Aanwijzen trouwlocatie voor 3 jaar door eigenaar/beheerder € 179,25

Er zijn gevallen waarin u extra documenten nodig heeft. Bijvoorbeeld:

  • U bent in het buitenland geboren.
  • U heeft in het buitenland gewoond.
  • U bent geen Nederlander of EU-onderdaan.
  • U wilt een eigen trouwambtenaar meenemen.
  • U wilt niet op onze trouwlocaties of het gemeentehuis trouwen, maar ergens anders.
  • U staat onder curatele.

Bel naar 030 6392611 om uw situatie uit te leggen of mail naar backofficepbz@houten.nl. Wij kijken dan of u misschien nog meer moet opsturen/inleveren.

Goed om te weten

  • Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag.
  • Wilt u trouwen in het buitenland? Vraag eerst aan de buitenlandse instantie waar u trouwt welke documenten u nodig heeft. U hoeft geen melding in Nederland te doen. Heeft u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig?, bel dan naar de gemeente 030 6392611.

Lukt het u niet om een digitale melding te doen? Maak dan een afspraak aan de balie en neem het volgende mee:

  • Geldig identiteitsbewijs van u beiden.
  • Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
  • Bij een uitgebreide ceremonie: de naam van de trouwambtenaar van uw voorkeur.

Tijdens deze afspraak kunt u ook andere zaken regelen, zoals de betaling van uw huwelijk. U kunt ook alvast de trouwzaal bekijken.

Afspraak maken

Wijzigen

Wilt u de datum of locatie van het huwelijk of geregistreerd partnerschap wijzigen? Stuur dan een mail naar backofficepbz@houten.nl. Vermeld daarin:

  • uw namen
  • de datum van het oorspronkelijke huwelijk, partnerschap of omzetting
  • het telefoonnummer waar we u op kunnen bereiken

Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Aan het wijzigen van de datum of locatie kunnen kosten verbonden zijn. Raadpleeg hiervoor de onderstaande tabel.

Annuleren

Wilt u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap annuleren? Stuur dan een mail naar backofficepbz@houten.nl. Vermeld daarin:

  • uw namen
  • de datum van het oorspronkelijke huwelijk, partnerschap of omzetting
  • het telefoonnummer waar we u op kunnen bereiken
  • uw bankrekeningnummer met tenaamstelling
  • reden annulering

Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Aan het annuleren zijn kosten verbonden. Raadpleeg hiervoor de onderstaande tabel.

Product Kosten
eerste wijziging van de reservering tot 1 maand voor de voltrekking Gratis
tweede of volgende wijziging van de reservering tot 1 maand voor de ceremonie € 30,50
elke wijziging van de reservering binnen 1 maand voor de ceremonie € 107,35
annulering tot 3 maanden voor ceremonie 25% leges
annulering binnen 3 maanden tot 1 maand voor ceremonie 50% leges
annulering binnen 1 maand voor ceremonie 75% leges
annulering gratis huwelijk/partnerschap/omzetting € 33,25